Børn og Unge
Afdelingens kritiske ydelser
I tilfælde af at børn og unge trues på liv og førlighed:
- varetage børn og unges sikkerhed og sundhed
- sikre forsvarligt tilsyn på institutioner, skoler og døgntilbud
- sikre kommunikation til pårørende under kriser
Afdelingens interne krisestyringsorganisation
Kriseleder
Primær: den ansvarlige chef for området
Sekundær: anden chefrepræsentant
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
Primær: Arbejdsmiljøkonsulenten
Sekundær: Ad hoc valgt
Ansvarlig for involverede personer
Primær: Den lokale institutions-, skole- eller sektionsleder
Sekundær: Én konsulent udpeget af Børn og Unge
Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer
Primær: Repræsentant udpeget af Teknik og Miljø og/eller Økonomi og It
Sekundær: Repræsentant udpeget af Teknik og Miljø og/eller Økonomi og It
Ansvarlig for kommunikation
Primær: Repræsentant udpeget af borgmesterkontoret/kommunikationsafdelingen
Sekundær: Repræsentant udpeget af borgmesterkontoret/kommunikationsafdelingen
Kontakt
Helle Støve
Direktør
Tlf.: 2917 3432
Peter Fogde Mikkelsen
Skole- og Rådgivningschef
Tlf.: 2180 3371
Marianne Rahbek
Dagtilbuds- og børnesundhedschef
Tlf.: 4157 1881
Eigil Jensen
Børne- og Familiechef
Tlf.: 2544 1328
Mødested
Primær: Holstebro Rådhus - kontor 28 (direktørens kontor).
Sekundær: efter konkret vurdering af kriselederen.
Indkaldelse
Pr. telefon, sms og mail.
Chefer i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon udenfor normal arbejdstid.
Afdelingens understøttelse af kommunens øverste krisestab
Anden chefrepræsentant end kriselederen.
Alarmering
Hvorfra
Alarmering kommer fra de enkelte lokationer – skoler, institutioner, sektioner m.fl.
Hvortil
Alarmeringen sendes altid til nærmeste leder.
Hvordan
Alarmering sker telefonisk eller personligt.
Opgaver i den rollebaserede krisestyring
Kriselederens opgaver
- har det overordnede ansvar for at binde mandat, økonomi, ressourcepersoner og kommunikation sammen, så hændelsen håndteres hurtigt og effektivt
- modager underretning om hændelsen eller udpeges som ansvarlig for krisestaben af eksempelvis kommunaldirektøren afhængigt af driftsniveau for håndtering af hændelsen
- har ansvaret for aktivering af den øvrige krisestab og har ansvar for den fysiske sikkerhed for den samlede krisestab
- delegerer roller, ansvar og opgaver til krisestaben og tilsikrer optimalt samarbejde på tværs af forvaltninger, afdelingerne og funktioner.
Kriselederen har ansvar for:
- at det overordnede situationsbillede altid er opdateret og at der arbejdes efter den strategiske retning, som er besluttet i krisestaben
- underretning af det politiske niveau i samråd med kommunaldirektøren. Kriselederen har også ansvar for at tilsikre fornødent mandat til krisestabens løsninger
- at tilsikre fornøden økonomi til opgaveløsningen
- at indsatte enheder har de fornødne ressourcer til rådighed for opgaveløsningen og kriselederen er ansvarlig for, at de fornødne interne og eksterne specialister og ressourcepersoner er til rådighed
- overordnede ansvar for al kommunikation i relation til hændelsen.
Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
- er sekretær for krisestaben
- har ansvar for at indsamle relevant information og tilvejebringe et opdateret situationsbillede
- skal sørge for, at al information til krisestaben bliver dokumenteret sammen med krisestabens beslutninger, handlinger og undladelser
- tilsikrer løbende journalisering af dokumenter i kommunens dokumenthåndteringssystem.
Opgaver til ansvarlig for involverede personer
- skal varetage alle opgaver i relation til de mennesker, der er direkte berørte af hændelsen. Det kan være borgere, medarbejdere, frivillige m.v
- skal tilsikre et højt informationsniveau til alle berørte persongrupper baseret på de pressemeddelelser eller interne orienteringer, som den kommunikationsansvarlige udarbejder
- tilsikrer kommunal tilstedeværelse i berørte områder. F.eks. i et lille lokalsamfund, på hospitalet hvor eventuelle tilskadekomne indbringes, på arbejdspladsen som pludselig udsættes for en alvorlig hændelse
- tilsikrer opdateret kontaktinformation på alle involverede personer, så kommunikationen kan flyde let og ubesværet.
Opgaver til ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer
- indgår i krisestaben med ansvar for teknisk understøttelse og kendskab til de berørte processer og leverancer
- har som den helt overordnede og første opgave at skaffe overblik over:
- Hvor hårdt kommunen er ramt af hændelsen. Hvilke processer er nede?
- Hvilke samfundskritiske og livsvigtige leverancer kan ikke længere tilvejebringes?
- Hvor hurtigt kan kommunen være tilbage på sporet med en midlertidig løsning?
- Og hvad koster det?
Alle disse elementer skal snarest muligt anvendes af krisestaben for at kunne tilrettelægge alle andres arbejde i bestræbelserne på at normalisere driften hurtigst muligt.
Opgaver til ansvarlig for kommunikation
- skal sikre hurtigt, korrekt og afpasset information til de mange berørte målgrupper
- aktiverer indsatsplan for krisekommunikation
- har som primæropgave at udarbejde en opdateret interessentanalyse, så kriselederen får overblik over, hvem der skal vide hvad og hvornår.
Interessentanalysen kan med fordel udarbejdes i en foreløbig version før en hændelse indtræffer, så den kun lige skal tilpasses den konkrete situation - udarbejder udkast til pressemeddelelser, opdateringer på sociale medier, interne orienteringer, memoer m.v. som godkendes af kriselederen forud for distribution.
Oprettelse/revision
Denne delplan er udarbejdet af arbejdsmiljøkonsulent Erik Carstensen og konsulent Kariann Keseler.
Godkendt af B&U's chefgruppe den 1. september 2020.
Revideret september 2021.