IT-nedbrud, tab af data
Situation
Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor flere kommunale institutioner eller hele systemer er utilgængelige i en længere periode (f.eks. ingen forbindelse til internet).
Det er ikke muligt at tilgå fagsystemer, sikkerhedssystemer og lign. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive f.eks. elektronisk dokumentation, registrering osv.
Alarmering
Ved IT-nedbrud kontaktes IT-afdelingen på tlf: 96117350.
Uden for åbningstid kan nærmeste leder kontakte it-chef, –driftsleder eller –serviceleder.
Opgaver
Afsøg, hvis muligt, andre kommunikationskanaler.
Handling
- Skab overblik over situationen
- Oprethold et beredskab, der sikrer, at flest mulige opgaver kan løses
- Prioriter ressourcerne således, at borgere med særlige behov får den fornødne hjælp
Ledelse og organisation
Nærmeste leder er ansvarlig for en procedure for at kunne opretholde kritiske leverancer uden IT.
Ved IT-nedbrud som truer kritiske leverancer, medicinhåndtering, personlige data mv., orienteres chefen for området, som vurderer om krisestaben skal aktiveres.
Bemanding og udstyr
Enhedens leder og medarbejdere indgår i at opretholde kritiske leverancer.
IT-førstehjælper, systemadministrator og IT-afdelingen indgår i at genoprette adgang hurtigst muligt og evt. finde midlertidige løsninger.
Kommunikation
Den lokale leder varetager information og kommunikation til medarbejdere, borgere og samarbejdspartnere.
IT-afdelingen sørger for information til de berørte enheder.
Kontaktoplysninger
- IT-afdelingen på tlf: 96117350
- Nærmeste leder
- IT førstehjælper 9611 4111 / 9611 3817 / 9611 6861
Oprettelse/revision
Godkendt den 20.05.2021 af: Lone Hvas