Delplan for Socialafdelingen
Afdelingens kritiske ydelser
Tage vare på borgeres og ansattes sikkerhed, når de bruger, bor på, arbejder på eller besøger vores tilbud.
Afdelingens interne krisestyringsorganisation
Kriseleder
Socialchef Trine Haarup Jensen tlf: 96114001, mobil 40471860
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
Teamleder Lene Wejlstrup Antonsen tlf: 96113703, mobil 25441360
Ansvarlig for involverede personer
Udpeges af kriseleder.
Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer
Teknik og Miljø
Ansvarlig for kommunikation
Kommunikationsteamet
Krisestaben kan undervejs mødes via SMS, Skype m.m.
Mødested
Holstebro Rådhus Kirkestræde 11, 7500 Holstebro.
Sekundær mødested: Krisestaben kan beslutte at mødes på anden lokalitet efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering.
Indkaldelse
Kontakt sker med telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært.
Chefer i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid.
Afdelingens understøttelse af kommunens øverste krisestab
Socialchef indgår i kommunens øverste krisestab når det er relevant.
Alarmering
Alarm og varsling kan komme fra borgere og fra medarbejdere og ledelse i Socialområdet.
I forhold til Sundhedsberedskabet kan alarm og varsling også komme fra Regionens Akutfunktion, Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed og Redningsberedskabet.
Modtager af alarm involverer straks nærmeste Leder, Centerleder og Chef, der aktiverer krisestaben.
Alarmering sker telefonisk.
Opgaver i den rollebaserede krisestyring
Kriselederens opgaver
- Valider og beslut niveau for krisehåndtering
- Beslut mødested
- Aktiver
- Følg dagsordenen
Se krisestyring
Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
- Mød på den aftalte lokalitet
- Skab det samlede situationsbillede
- Indret krisestabens mødelokale
- Opstart log
- Opstarter løbende situationsbilledet
Se krisestyring
Opgaver til ansvarlig for involverede personer
- Mød på den aftalte lokalitet
- Bidrag til situationsbillede og interessentanalyse
- Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere
- Kommuniker med berørte medarbejdere
Se krisestyring
Opgaver til ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer
- Mød på den aftalte lokalitet
- Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang
- Sikre fortsat drift
- Kommuniker med leverandører
Se krisestyring
Opgaver til ansvarlig for kommunikation
- Mød på den aftalte lokalitet
- Aktiver krisekommunikations-teams første møde
- Følg indsatsplan for krisekommunikation
- Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information
- Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteamet
Se krisestyring
Kontaktoplysninger
Kriseleder er ansvarlig for at kontakte centrale personer og relevante eksterne myndigheder.
Oprettelse/revision
Godkendt af Socialchef Trine Haarup Jensen / revideret juli 2024.