Trafikal infrastruktur - Storm, orkan, skybrud m.m.
Situation
Sammenstyrtede vej/broer, væltede træer og genstande på færdselsarealet, hvilket medfører manglende trafiksikkerhed og/eller fremkommelighed.
Der er så meget vand på kørebanen, at trafiksikkerhed og fremkommelighed mindskes. Indsatsen retter sig imod alle trafikanter.
Alarmering
Alarmer kan komme fra alle borgere, alarmcentralen, Nordvestjyllands Brandvæsen og kommunens entreprenør.
Vagthavende medarbejder i Trafik og Park skal alarmere videre. Dette kan uddelegeres.
Alarmering sker til den udførende kommunens entreprenør i Trafik og Park, og eventuelt Falck.
Der alarmeres pr. telefon.
Opgaver
Sammenstyrtede veje og broer sikres med afspærring.
Der fjernes væltede træer. Herunder risikotræer og genstande fra færdselsarealet.
Fokus på trafiksikkerhed og/eller fremkommelighed. Inklusiv afspærring af veje, stier m.v.
Handling
Ved varsling om storm eller orkan skal vagthavende medarbejder i Trafik og Park sikre, at nødvendigt mandskab og materiel er til rådighed.
Vand skal fjernes fra færdselsarealet eller afmærkes. Der er fokus på fremkommelighed og trafiksikkerhed.
Indsatsen koordineres eventuelt med Midt- og Vestjyllands Politi.
Ledelse og organisation
Vagthavende medarbejder i Trafik og Park har ansvaret for at lede indsatsen i forbindelse med den konkrete hændelse.
Vagthavende medarbejder i Trafik og Park leder det udførende personale i samarbejde med medarbejder fra kommunens entreprenør (pt. Kaj Bech).
Bemanding og udstyr
Uddannet personale fra Falck og fra kommunens entreprenør (pt. Kaj Bech), biler, motorsave, gummigeder, lastbiler, afspærringsmateriel mv.
Kommunikation
Vagthavende medarbejder i Trafik og Park informerer chefen for Trafik og Park eller dennes stedfortræder.
Eksternt
- Trafikken.dk
- P4 Midt og Vest, tlf. 96107500
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af chefen for Trafik og Park.
Godkendt af Chef for Trafik og Park, Annette Vognbjerg, den 14. november 2018.
Principgodkendt på chefmøde den 08-04-2021